Pages

4 November 2007

Bawang goreng

cara dan tips dari za. kadang2 benda yg senang2 yg kite paling tak reti buat. walaupun bawang goreng nie sebenarnya senang tapi kalau tak kene gaye mmg tak cantik rupenye. bagi org2 yg tinggal diperantauan bolehlah mencuba cara dan tips seperti dibawah

Bahan-bahan:
Bawang merah
sedikit bawang putih
minyak

cara:
  • kupas bawang merah sebanyak yg diperlukan. kupas juga beberapa biji bawang putih untuk menyedapkan lagi bawang goreng
  • cuci bersih bawang dan toskan sehingga kering
  • hiris halus2 dan kalau boleh biarlah ketebalan tu sama supaya nanti bila goreng akan jadi sekata masaknya
  • panaskan minyak dan masukkan bawang hiris tadi. jangan letak banyak2 sangat nanti bawang jadi lembek dan tak mengembang dengan elok
  • kacau sekali-sekala dan bila nampak kekuningan perlahankan api. kautkan bawang ke dalam penapis yg dilapik dengan kitchen towel
  • serak2kan bawang goreng supaya minyak dpt diserap sebanyak mungkin. ini membantu merangupkan bawang goreng dan tahan lama
  • tukarkan kitchen towel yg dah penuh dengan minyak dan ulangi kaedah ini supaya bawang goreng kurang berminyak
  • setelah sejuk simpan di dalam bekas kedap udara. taburkan sedikit garam pada bahagian bawah bawang goreng

6 comments:

zaliana said...

ngeh ngeh nak menyampuk nih...bawang putih goreng sekali ngan bawang merah ye :p

Mat Gebu said...

Mat suka gaulkan bawang yg sebelum digoreng tu dgn seddddiiikiit garam dan gula halus..gaul rata dan goreng dgn minyak yg banyak...Minyak tu nanti kalau buat masak2 lauk lain dah jadi sedap, sebab dah jadi minyak bawang..Kalau tak de minyak urut nak urut badan pun boleh guna minyak tu..ahaksss!!!!!!

SHERRY HANI said...

Akakpun selalu ada masalah menggoreng bawang ni... selalunya tak tahan lama.. mesti lembek... skrg dgn tip ni..alhamdulillah akan dicuba... tq noreen, za & abg mat kita yg macho...hehehehe

noreen said...

pandailah ko tu mat minyak urut buek urut badan hang buleh lah biaq jadi bertambah2 gebu laei tak betul tu kenkawan

Mat Gebu said...

Asyikkk!!!!...akuu je yg kena, ini tak bley jadi!!!!....ahaksss!!! yo lah den niekan sorang yooo jantan kek sini...itu lah asyik kono sksooo!!!!!

noreen said...

mat jgn ler merajuk buruk rupe taw hang tu kan dah gebu nanti bertambah2 gebu laei ala mat disebabkan hang seekor yo kumbang yg selalu hinggap di dapuq kite org nie tu pasai ler selalu kene usik takan lak kite org nak ngusik pak lah lak nanti kene pelangkong baru taw

Related Posts with Thumbnails
Blog Widget by LinkWithin