Pages

24 November 2009

Cakoi

Bahan-bahan (lebih kurang 10 biji):
1 cawan air
2 cawan tepung roti
1/4 camt instant yeast
1 camt gula pasir
1 camt garam
3/4 camt tawas (alum)
1/2 camt soda bikarbonat
1/2 camt amonia atau nutre powder - optional (kegunannya untuk menghasilkan cakoi yang rangup)
1 camb minyak

cara:
  • masukkan semua bahan ke dalam breadmaker dan tekankan untuk setting dough
  • tunggu sehingga siap lebih kurang 1 1/2 jam (ini bergantung pada jenis BM)
  • keluarkan dan letakkan di atas papan pencanai yang telah ditaburkan dengan sedikit tepung
  • tumbuk2kan doh tadi dan bahagikan kepada dua bahagian
  • bentukkan doh2 tadi menjadi bentuk panjang berukuran 40cm
  • susunkan ke atas loyang dan tutupkan loyang tersebut supaya doh naik dua kali ganda selama 45 min
  • ratakan doh tadi dengan tangan dan biarkan menjadi setinggi berukuran 1cm dan setebal 5-6cm
  • potong 2-2.5cm dan biarkan ianya rehat selama 15 min
  • panaskan minyak dengan banyak (deep-fry) dengan api yang sederhana panas
  • ambil sekeping doh yang telah dipotong tadi, celupkan lidi sate ke dalam air dan letakkan ke atas doh tadi
  • kemudian ambil satu lagi doh kecil tadi dan lapikkan di atas doh yang pertama
  • celupkan sekali lagi lidi sate ke dalam air dan letakkan ke atas doh
  • tekankan di tengah2
  • pegang kedua2 hujung dan tarik perlahan2 biar menjadi sepanjang 15-20cm dan terus masukkan ke dalam kuali tadi
  • kacau sikit apabila dia dah mula timbul kat permukaan minyak supaya ianya tidak menjadi lebih kembang
  • goreng sehingga keperang2an

note: doh ini agak lembut jadi kena taburkan tepung yang banyak. doh yang betul2 naik senang nak ditarik menjadi bentuk panjang

source: lydia

2 comments:

Am-flora said...

salam nooren, nmpk soft cakoi tu, bersarang dlmnya!mesti sedap kan?

noreen said...

kalau kat KL dulu tak berapa suka pun nak makan tapi dah tinggal jauh nie nengok org buat kita pun nak cube jugak

Related Posts with Thumbnails
Blog Widget by LinkWithin