Pages

3 October 2007

Masak kari mamak style

Bahan-bahan:
1 kg lamb, daging atau 1 ekor ayam - kalau guna ayam dipotong 12
2 labu bawang besar - dihiris
1 pelepah daun kari
sedikit kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang & buah pelaga
2 biji buah tomato - dihiris
sedikit daun ketumbar
2 ulas bawang putih - ditumbuk
2 sm halia - ditumbuk

Bahan2 campuran:
1 1/2 cawan air
1 cawan yogurt asli
minyak
1 1/2 camb rempah kari daging
1 camb serbuk cili
1/2 camb serbuk kunyit
1 camt serbuk ketumbar
1 camt garam masala
garam secukup rasa

cara:
  • rebus lamb/daging/ayam dengan air, bawang putih dan halia hingga empuk
  • panaskan minyak, tumis bawang besar, kulit kayu manis, bunga cengkih, bung lawang, buah pelaga dan daun kari hingga keemasan
  • masukkan tomato, bahan2 campuran, tambah air rebusan kalau ada dan masak hingga mendidih
  • bila kuahnya hampir pekat, bubuh lamb/daging/ayam dan daun ketumbar
  • masak lagi hingga betul2 pekat baru diangkat

6 comments:

zaliana said...

ayoyo..amma..appa..errmm sodap nampak kari tuh :p

cik wan said...

wahh kak reen..nampak sedap kari mamak tu..dah stat terap biskut raye dah kak reen..biskut kelapa ..saye suke gak..

selamat menyambut Aidilfitri .maaf zahir & batin..
ucap siap2 eikkk..takut tak sempat ucap sebab bz shopping nk bawa balik msia..hehehhh

MyPeriukBelanga said...

ahaks za, aiyoyo achi sampai terburai sari dok balun kari si noreen ni smpai tido pun sedawa kari yucksss....bau alba satu bilik buey tahan wooo...

noreen said...

za ... lauk kari nie kan sedap nak2 kalau simpan semlman tapi taklah sampai lidah tu tergeliat ahak

noreen said...

cik wan samalah kite selamat menyambut aidil fitri ... maaf zahir batin tang batin tu den tak taw lah kan sbb baru je berkenalan ahak. tulun kirim salam kat semua org msia dengan ucapan kalau depa dok makan lomang, main bunga api tu ingat2lah den nun jauh kat sini

noreen said...

woit mak daro dok interprem yo kat mano2. taklah sampai den dok berpoloh ikan sari nak makan kari nie tapi dpt 5 star dari asben taw jgn jeles siap kenkawan mat saleh dio pun puji agaknyo si mat saleh tu kot yg dok lidah tergeliat ahak

Related Posts with Thumbnails
Blog Widget by LinkWithin